Att sprida kamper

Runt nyår delade kamrater från SUF ut flygblad runt Systembolag på grund av att en medlem i SAC bara var anställd fyra timmar i veckan, men vid behov (dvs hela tiden) tvingades jobba mer. Han tog i alla fall striden och det som gjordes var bland annat att dela flygblad. Nu berättas dock här att han vunnit, och precis som Gustav hoppas jag att det här ska visa att man faktiskt kan kämpa för högre villkor utan att lägga ner hela sitt liv på det och strejka och sånt, lite tyngre artilleri liksom.

En annan form av kampmetod som sprids till Sverige är hotet om massuppsägningar från våra sjuksyrror. Precis samma metod som sjuksystrarna i Finland försökte sig på rätt nyligen – och de lyckades! Det tar jag som ett bevis på att kamp föder mer kamp och kan agera som exempel. Jag önskar i alla fall kamraterna lycka till i kampen och rekommenderar alla att skriva under uppropet på http://www.upproret.se/ 
Det är inte mycket, men det är något. Självklart borde vi även stödja detta på andra sätt, får se vad som hittas på! Läs mer i Arbetaren eller på VSFs blogg.

Kim Müllers alltid läsvärda blogg skrivs det om blockaden mot McDonalds, men mest intressant är kanske en kommentar till inlägget: ”Blir ju ack så tydligt varför hela systemet med underleverantörer och franchise-modellerna växt fram – för att man ska skjuta ansvar ifrån sig, luckra upp arbetsrätten, göra det enklare att sänka löner och försämra arbetsförhållandena osv.”.  Kort och koncist och sant. Minns det.

Personligen känner jag mig jävligt blåst på ledigheten, skolan har lyckats med konststycket att placera en alldeles för fet inlämningsuppgift över påskhelgen. Jag kan se mig om i himmelen efter kompisar och fest.

One Response to Att sprida kamper

  1. […] syndikalister äger Systemet, Kim skriver om film, Vardagspusslet om att vara glad och Dom ljuger om kamper som […]

Kommentera

