Det är hoppet som håller oss uppe…

Ibland känner man bara för att skita i den här jävla vänstern. Det är interna stridigheter, alla vägrar samarbeta, politiska bråk blir personliga bråk… Då kanske någon säger – död åt vänstern, leve arbetarklassen! Det kan jag gå med på. Men är det något vi bör ha lärt oss av historien är det att klasskriget inte plötsligt kommer komma, omforma arbetarklassen till en revolutionär rörelse och sen ta makten på ett par dagar. Det behövs organisering, agitering och de rätta ekonomiska förutsättningarna.

Men innan ekonomin går in i sin nästa revolutionära våg (http://en.wikipedia.org/wiki/Revolutionary_wave) måste vi hålla hoppet uppe. Alla gånger när arbetarklassen rest sig upp, man kan läsa om Pariskommunen, man kan läsa om Spanien, och och man kan läsa om saker som händer idag. Jag tänkte ge er lite trevliga exempel.

Som det första tänkte jag nämna stridigheterna i Grekland. Massiva demonstrationer och strejker, kravaller – det är så det ska vara! Kolla skriver här ett hoppfullt blogginlägg om vad som pågår. Det är för övrigt i protest mot ett negativt pensionsförslag. Förhoppningsvis kan en vinst här visa vägen och sprida kampmetoderna vidare i världen.

Näst ut är en nyhet ur tidningen Flamman. Helt okej blaska, betydligt trevligare än vad VP och dess anhang annars kan få för sig faktiskt. Här är en till nyhet från utlandet – de amerikanska facken växer! Visst är det inte särskilt radikala eller revolutionära fackföreningar, men med tanke på hur långt högervridet det amerikanska samhället är så är det väl kanske inte så konstigt. De lyckas i alla fall med något LO misslyckas med. Varför har jag ingen aning, men jag bara anar att det rör sig om att de faktiskt kämpar för sina medlemmar. Läs artikeln här.

Som sista glädjande exempel kommer jag ta upp exakt samma sak som förra inlägget – sjuksyrrornas löneuppror. När jag skrev på för ett par dagar sen var det 17 000 personer som skrivit under. Idag är det strax under 23 000! http://www.uppropet.se rör det sig alltså om – har du inte skrivit under gör du det idag! Självklart nämner media knappt något alls om saken, det var betydligt mer när det hände i Finland. Man kan bli konspiratorisk för mindre.

För att rekommendera ytterligare – men inte fullt så glada – blogginlägg vill jag pusha för VSFs blogg som påminner mig om att jag saknar sommarjobb och Vardagspussel om att tiden aldrig räcker till. Dom borde testa att tentaplugga, hmpf! 😉

4 Responses to Det är hoppet som håller oss uppe…

  1. […] i bloggvärlden: Dom ljuger, Jinge, […]

  2. […] Dom Ljuger gör reklam för […]

  3. flipper skriver:

    Du har ju fel… Det är inte hoppet om en revolution som håller oss på barikaderna. Om någon sådan vågar vi inte hoppas på. Det ser tämligen utsiktslöst. Det som håller oss på barrikaderna är för att motstånd mot kapitalet och repressionen är den enda handling som är meningsfull under kapitalet. Det är det enda som ger tillfredställelse i en värld i allt annat genomsyrad av kapitalet. Det är det som för ett ögonblick bryter alienationen, låter oss kippa små andetag av frisk luft, av syre! Men revolutionen? Nej, den slutade jag att hoppas på för länge länge sen…

  4. domljuger skriver:

    Som sagt: det är hoppet som håller oss uppe 🙂 Intressant åsikt/teori annars, men ja, motståndet är väl ändå inte särskilt inbakat i kapitalismen. Ska tänka på det nästa gång jag försöker jiddra till mig högre lön eller betyg 😉

Kommentera

