Dom fattar ju ingenting

Ibland diskuterar jag och mina föräldrar arbetsmarknaden. Mina föräldrar är båda födda på 50-talet och har alltså fått leva med en schysst svensk välfärd. Båda har de jobbat sen tidig ålder (min pappa gick inte ens färdigt gymnasiet, så akademiker-genen verkar vara svag i familjen) och haft jobb sen dess. Alltså antar de att det är precis likadant idag. När vi bråkar om det så fattar de verkligen ingenting. Jag var i ett års tid mer eller mindre arbetslös bortsett från lite småjobb och det sög något katastrofalt. Att då få det slängt i ansiktet att: vi kunde, då kan du – och det är lika lätt idag! Då blir man bara så otroligt sur. Det slutade oftast med att jag smällde min dörr hårt och drog på något punkband på högsta volym.

Sen brukade jag plocka fram en artikel från en blogg som inte är uppdaterad på alldeles för länge. En av de bästa bloggarna i mannaminne för övrigt, ”På västfronten intet nytt”. Den finns visserligen länkad här till höger, men jag antar att ni inte ens tänkt tanken på att kolla den. Han som skrev bloggen kände precis som jag frustration en gång, och skrev kanske det bästa blogginlägget i mänsklighetens historia. Det handlar om att de vuxna ska sluta gnälla – för fan. Och jag håller med om i princip varenda ord. Läs!

Så nästa gång era föräldrar klagar över att ni inte har jobb eller ett skitjobb och dessutom klagar på det. Skriv då ut texten, släng den i ansiktet på dem och hoppas sen att de lär sig något.

Kommentera

