De fetaste citaten ur manifestet

Manifestet. Många är de som inlett sin karriär med denna. Själv tog det ett par år av häng runt och kring vänstern innan jag tog mig samman, lånade boken av en polare och läste den. Klart läsvärd bok, även om man inte fattar något. Fattar man inte något har man i alla fall en mängd citat att få gåshud till. Jag tänkte lista några – helt utanför förklaringar, däremot med kommentarer som är helt jävla subjektiva, för jag vill inte ha Riff-raff skällandes på mig i kommentarfältet…

” Ni förfasar er över, att vi vill upphäva privategendomen. Men i edert nuvarande samhälle är privategendomen upphävd för nio tiondelar av dess medlemmar – den existerar just därigenom, att den icke existerar för nio diondelar. Ni förebrår oss alltså, att vi vill upphäva en egendom, som har till nödvändig förutsättning, att det oerhörda flertalet i samhället är egendomslöst” (s. 60)
Som vi alltid sagt – privategendom gynnar bara ett fåtal som äger!

”Ett spöke går runt Europa – kommunismens spöke. Alla det gamla Europas makter har förbundit sig till en helig hetsjakt mot detta spöke: påven och tsaren, Metternich och Guizot, franska radikaler och tyska poliser.” (s. 25)
Något otroligt uttjatat, men ärligt talat – vem har inte hört talas om kommunismens spöke?

”Historien om alla hittillsvarande samhällen är historien om klasskamp” (s. 29)
Kort, koncist och detsom mest saknas i skolans undervisning.

”Kommunisterna försmår att hemlighålla sina åsikter och avsikter. De förklarar öppet, att deras mål blott kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande samhällsordning. Må de härskande klasserna darra för en kommunistisk revolution. Proletärerna har ingenting annat att förlora än sina bojor. Men de har en värld att vinna.
Proletärer i alla länder, förena er!”(s. 97)
Jisses, erkänn att varenda hårstrå på kroppen står i givakt nu?

För övrigt är sidhänvisningarna till Nixons utgåva från 2004, den med ett ett stycke kommunistisk tändvätska på framsidan samt förord av Åsa Linderborg.

När jag återkommer nästa gång ska jag faktiskt försöka skriva något intressant, men under tiden kan ni besöka Slutstadium och läsa om när svinen försöker stänga ett musikställe till. Med lite tur har Borås-borna lärt sig av Danmark och väljer att kämpa stenhårt för det här.

One Response to De fetaste citaten ur manifestet

  1. slutstadium skriver:

    Tro mig, jag kan kämpa som danskarna om det behövs 😉

Kommentera

