South Park är ju ett gäng nyliberaler.

Visserligen är alla tv-serier från USA mer eller mindre gravt högervridna, men vissa är mer högervridna än andra. Till exempel South Park – nyliberalismens högborg på amerikansk TV. Jag tycker i och för sig att det bitvis är rätt kul, men ibland är det inte så kul. Till exempel när de hetsar mot fack och arbetarklassen. Inte första gången de gör det, men veckans avsnitt i USA är en fet diss av allt som har med strejk att göra.

Jag vill bara föreslå ett alternativ, det är en demokrati och det är fritt fram att driva med allt, men det är också fritt att välja andra alternativ. Men se istället ett avsnitt som porträtterar strejk i alla fall lite positivare.  Jag snackar ett klassiskt avsnitt av The Simpsons, Last exit to Springfield. Tanka det istället – avsnittet är både roligare och slutar bättre. Strike, strike, strike!

5 Responses to South Park är ju ett gäng nyliberaler.

  1. iammany skriver:

    Som Homer säger: ”If you don’t like your job, you don’t strike! You just go in every day, and do it really half assed. That’s the American way.” En strejk är lätt att slå ner. Ansiktslöst motstånd sprids som virus.

  2. Gustav skriver:

    Hmmm.. Grejen med South park är ju att även om skaparna är mer eller mindre libertarianer eller ”fiscal republicans” med en frihetlig dragning, sa skämtar de ju om ALLT. Ingen kommer undan att bli utpekad när de hycklar eller har för stora visioner om sig själva, vare sig storföretag, fack, politiker, religiösa, arbetarklass, media, kulturpersoner eller andra. Oavsett hur ”stark” eller ”svag” en grupp är i strukturtänkarnas värld.

    Jag har intrycket av att serien som huvudtema visar i stort sett alla vuxna som hycklare och de enda som verkar inse vad som är fel, det är barnen i huvudrollerna. Ja, mest Stan och Kyle kanske. Det är det enda riktigt enhetliga jag hittar. Men jag är ju liberal ocksa, kanske lite färgad av det… 🙂

    Men: Ingen är ju perfekt; Att kritisera facket när det beter sig korkat är ju inte mer fel än att kritisera företag eller politiker för att göra det. Och strejk och konflikt kan väl förtjäna en diss ibland, när det inte är konstruktivt? Varför skall man med nödvändighet alltid visa en positiv bild av strejker? De kan ju även vara dumma och omotiverade.

  3. domljuger skriver:

    Arbetslöst motstånd vet jag inte om det funkar så bra i syftet att på en kort tid med ett hårt slag höja lönerna. Fast vad vet jag. Det ena hindrar väl inte det andra direkt.

    Fast Gustav, facket betedde sig ju inte så korkat i den egentliga WGA-konflikten, även om ledarna som vanligt är tramsiga idioter, det var väl det enda bra i hela avsnittet, att de visade att fackpamparna är riktiga hycklare. Där kan jag nog hålla med South Park-skaparna, fast kanske inte från samma angreppsvinkel. Angående att man inte alltid ska visa en positiv bild av strejker håller jag med, men jag har inte direkt sett ett avsnitt av South Park där de framställer en strejk positivt.

    Man får skoja om vad man vill, men man ska komma ihåg att ett skämt kan användas i politiska syften också. Självklart blir jag lyckligare om skämten kommer från vänstern än från höger.

  4. domljuger skriver:

    Ansiktslöst menar jag förstås istället för arbetslöst.

  5. wot skriver:

    Du får inte glömma bort att facken borta i USA är sämre än facken i Sverige, det är väl klart att några killar med tillgång att kabla ut sina åsikter över hela världen snappar upp det och kastar bajs på? :p duvet, ta tillfället i akt.

Kommentera

