Vi medelklassakademiker gillar Doktor Kosmos

Vissa pretto lirare vars föräldrar är mer välutbildade än hela min släkt låtsas vara så jävla tuffa och working class att de köper dyra casual-kläder, blir bajare och bara lyssnar på brittisk musik. Självklart är de fortfarande medelklass. Hur du ser ut och vad du lyssnar på för musik har inget med din position i klasshierarkin att göra. Jag kan köpa att ingen bryr sig om dreadsvänstern, men jag tänker inte köpa att man kan fly ur sin medelklassposition bara genom att anamma arbetarmodé. Mig lurar ni inte!

Poängen med detta inlägg är hursom att jag ska kunna hypa ett bra band – som är medelklass, vänsterpartister (?) och dessutom spelar töntig pop. Doktor Kosmos. Den senaste skivan är en temaskiva: den handlar om Doktor Kosmos. Musikaliskt är den bra rakt igenom, bortsett från sista spåret, som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Temat är dock textmässigt, och här kanske det inte fungerar så förbaskat bra i alla låtar. I vissa fall känns det helt överflödigt, och jag är rädd för hur det ska fungera live.

Men när Twiggy Pop bränner av textraderna ”Du är så jävla fin och skön och mina drömmars tjej, men jag kan aldrig aldrig aldrig bli ihop med dig för du är moderat” är allt som det ska vara.

One Response to Vi medelklassakademiker gillar Doktor Kosmos

  1. wot skriver:

    Ja, jag måste hålla med om att nya skivan är bra. Kul att dom kör hårt på det politiska när det väl händer, och inte flamsar bort och har massa texter om ingenting, som deras polare och gelikar inom popsverige har. Haha.
    Död åt nonsens-poppen!
    Länge leve det medvetna!

Kommentera

