Tomheten efter första maj

Sakta men säkert har tomheten sen första maj passerat börjat fyllas av annat. Det är snart kårval här på Stockholms Universitet och jag har nyss börjat läsa lite politisk litteratur igen. Men vi börjar inlägget med första maj.

Samtidigt som det alltid är jävligt trevligt och peppande med första maj blir alltid dessa små motgångar betydligt värre på en sån här dag. Som när anarkist-svinen försöker sabba La Mano-manifestationen. Så här trött på sekterism har jag nog aldrig varit. När någon anarkafeminist står och svamlar samtidigt som resten av vänstern mest undrar vad fan vi håller på med är jag inte särskilt förvånad över att vänstern mest hatar varandra istället för att kämpa mot kapitalismen. Maken till tramsigt har jag nog aldrig varit med om!

När tramsandet var klart avgick tåget mot sergels, och när vi anlänt där hölls det tal i en halv evighet. Sen började en tre km lång promenad. Någon timme senare kom vi fram till Gamla stan och där hölls ytterligare några tal, bland annat av Gustav från SUF – schysst debut! Efter det spelade nåt jävla ska-band alldeles för länge, nästa gång ni visar er på en vänstertillställning kommer ni inte bli bemötta trevligt, för att efterföljas av internationalen.

Därpå var det tanken att det skulle bli sill-lunch på 44:an, men jag lyckades missa den med några personer före i kön, så jag gick och käkade två hamburgare på donken istället. Känn på den, trams-anarkister!
Dagen fortsatte i sängens tecken, jag var alldeles för trött för att fortsätta och gick och la mig hemma.

Annars är det snart val till kåren. Själv ska jag rösta på Radikal Vänster, och hoppas alla som pluggar på universitetet gör likadant som mig. Annars fungerar VSF väldigt bra, men de har ett inte fullt lika tufft namn och en lagom kritisk syn bör man ju alltid ha på allt som har med Vänsterpartiet, intersektionalitet och annat ”svårt” att göra.

Och något glatt på slutet: SSU lägger fram ett vettigt förslag! Här vill de ha en offensiv socialdemokratisk bostadspolitik, och om jag ska vara ärlig så är förslaget faktiskt relativt radikalt. Vänsterpartiet-radikalt till och med. I och för sig säger det nog mer om högervridningen inom VP än om sossarna, men det är trots allt lite glädjande. Självklart kommer förslaget inte alls få genomslag inom sossarna, men det är ett steg åt rätt håll. Om nu ungsossarna vidhåller kraven när gammelsossarna sen vinner nästa val och fortsättar högerns skitpolitik, då kanske jag till och med kan respektera SSU.

Hur som helst, bloggat: Vänsterekonomi om matkrisen, Kim Müller om medelklassen och dess fetisch för mångkulturalism, samt webbserien Questionable Content som gör sig rolig på primitivisters bekostnad.

One Response to Tomheten efter första maj

  1. […] och straff”-diskussionen, aku om privat och politiskt, redundans om första maj, även dom ljuger skriver om första […]

Kommentera

