Tidningsutdelning

Jag minns min barndom. Tyvärr. Av någon orsak flyttade vi från en sunkig förort till en villa i en ok villaförort. Det var najs. En polis frågade en gång min farsa om vi blivit utsatta för brott i vår sunkiga förort. Min pappa svarade nej, och polisen hade fått ett uttryck i ansiktet som bäst visas med ett kolon och ett o.

Trots det faktum att vi flyttat till en villa var vi inte så ekonomiskt välbeställda som alla andra. Makaroner och korv var standardmat, och den där helgen i månaden det blev pizza var det fest. Vid julafton fick man inte så dyra julklappar, veckopengen var lite lägre än polarnas. Jag var mest hela tiden grinig på mina föräldrar över det där. Nu i efterhand har jag förstått att deras yrken kanske inte riktigt motiverade en villa ekonomiskt.

Jag blev lite äldre. Tolv eller tretton. Jag ville ha ett extrajobb. Att dela en lokaltidning tillsammans med lite reklamblad lät väl okej för en tretton. 80 spänn för två timmars jobb, schysst! upp emot 200 om det var lite reklamblad, ännu schysstare!

Första leveransen. Jag spenderar ett par timmar kvällen innan med att placera reklam i lokaltidningarna. Fortfarande är jag rätt nöjd, fan vad pengar! Med en månadspeng på 150 spänn var det ett ordentligt tillskott. Dagen efter delar jag tidningar till 250 hushåll och det tar ett par timmar. Fem kanske. Åtta timmar nerlagda på knappa 200 kronor. Men, fatta stålarna! Här ska köpas tv-spel.

Ett par veckor går. Varje lördag börjar ångesten krypa sig på. Snart tisdag. Snart ska mitt i delas ut. Tidningarna kommer på måndagkvällen/eftermiddagen. Man går ut, kollar vad man fått för veckan och man vill bara gråta. Tisdagen går man hem direkt efter skolan och äter mellanmål. Jag vill inte jobba. Bara lokaltidningen gav som sagt 80 spänn och tog bara dryga fyra timmar att dela ut. När man var klar var man så lycklig att det inte var sant.

Det här pågick under två år eller så. Varje tisdag, oavsett väder skulle tidningarna ut. Men illa kvickt lärde man sig. Att fuska. Papperskontainrar är din vän, kamrat! Dela till grannarna, släng en enorm bunt i pappersinsamlingen, sätt dig i skogen och filosofera en halvtimme, gå hem och hämta nya tidningar, gå direkt till pappersinsamlingen och repetera tills du dumpat 200 tidningar.

Det här pågick i ett år. Plötsligt en dag får jag ett brev hem. Budskapet var att någon klagat och jag hade fått en veckas indragen lön. 150 spänn, poff – borta! Jag sa upp mig direkt.

Man skickade alltså ut en snorig 13-åring på flera timmars arbete för 25 spänn i timmen, oavsett väder. Fan vet om inte de papperslösa tjänar bättre. I en liberals värld är det här en arbetslivserfarenhet. I min värld var det 1,5 år där jag hade ångest över jobbet. Tack era liberala svin. En dag är det ni som ska jobba med det här. Era lata parasit-as.

Men, det finns ytterligare en intressant aspekt med saken. Det här var ett tag innan jag ens visste vad en kommunist var. Politik var väl inget som direkt upphetsade mig. Trots detta hittade jag ett sätt att jobba mindre och slappa. Maska.nu hade varit stolta! Och jag hade jävlar i mig inga moraliska problem med att skinna en arbetsgivare som gav mig pisslön för ett skitjobb. Fuck you, SDR!

Den autonoma bloggvänstern tycks ha vaknat till liv lite idag, läs Forever United om liberaler som inte fattar ett skit (som vanligt) här och Guldfiske som skriver jävligt bra (ett av de bästa inläggen jag har läst på månader) om italieniskt kvartersmotstånd. Vet att det finns ett texthäfte i det här ämnet med två eller tre texter från Sverige om ämnet, men vet inte vart man hittar häftet. Har funnits på bokhandeln Info på 44:an förut iaf, men jag köpte kanske det sista där för något halvår sen. Tyvärr.

One Response to Tidningsutdelning

  1. kimmuller skriver:

    Lite sent kanske… men det är nog det här häftet du letar efter:
    http://www.bokcafet.se/?p=productsMore&iProduct=400

    har själv skrivit en hel del om stadsdelsmotstånd på sistone:
    http://kimmuller.wordpress.com/2009/03/30/stadsdelsmotstand-del-3-boendepolitik-och-nedskarningar/

Kommentera

