Kunden har rätt, du har fel och chefen vinner

Kunden har alltid rätt. I dagens samhälle ska du ta plats, du måste ta för dig. På andras bekostnad.

Hamnade på krogen häromdagen med lite bekanta medelklasskids. Allt från miljöpartister till centerpartister, själv utgjorde jag gruppens vänsterxtrema alibi (alla medelklassgrupper måste han en kommunist, annars kvoteras de in). Det intressanta var jobbdiskussionerna där vi alla var rörande överens.

En kompis kompis har blivit arbetsledare på McDonalds. Hon beskrev det som att hon ”sålt sin själ och gift sig med satan”. Sen diskuterade vi hur det är att sitta i en kassa. Om hur kunden alltid har rätt, du själv alltid har fel och chefen inte någonsin får skit för det hela, utan bara du. Och om du faktiskt har rätt gör det inget, kunden kan bete sig hur som helst och beter du dig illa tillbaka är det du som gör fel.

Samtidigt kan man ju gissa vart problemet oftast ligger. Ett underbemannat McDonalds kombinerat med filosofin att kunden alltid har rätt leder till att de som står i kassan får ta skiten medan chefen egentligen är ansvarig och de som står i kassan gör antagligen så gott de kan. Jag har sett Burger King-anställda prata i en hastighet närmare ljuset samtidigt som de ska servera en mördarkö, bara två kassor är öppna och två pers tycks vara ensamma i köket. Och samtidigt tycks läsken vara uselt kolsyrad. Fick ont i magen bara vid tanken på hur förbannat illa de antagligen mådde, att varva ner efter den där dagen måste tagit flera dagar bara det.

I slutändan kanske ska sägas att jag inte förespråkar att ni inte ska klaga. Klaga rätt bara. Är McDonalds dåligt bemannat är det chefen det ska klagas hos, klantarslet har uppenbarligen inte anställt nog med folk eller så är det inte nog med folk inkallade. Klaga inte hos de anställda. Klaga inte hos mina kompisar. Vi kom till slut fram till att service-anda i dagens värld betydde en sak – möjligheten att ta skit i enorma lass och samtidigt le.

Läs Ekonomikommentarer om den danska riksbankschefen som – precis som Reinfeldt – vill höja arbetslösheten för att sänka inflationen. Tack så jävla mycket då, ska sänka er istället för inflationen. Vidare finner man som vanligt ett intressant inlägg hos Guldfiske, om än med ovanligt mycket citat. Det är del två i en serie om stadsdelskamp och territoriet. På ämnet här kan man även läsa om vad Black Panthers Party gjorde, har dock inga bra bokrekommendationer i ämnet. Men nån kan säkert guida er rätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

2 Responses to Kunden har rätt, du har fel och chefen vinner

  1. […] Bloggvärlden: Kim tipsar FRA, AK säger hej då till vänstern, 1915 bjuder på partyvideos och Dom ljuger är sur på att kunden alltid har rätt. […]

  2. […] 5, 2008 Klaga rätt Posted by matona under Arbete   Dom Ljuger skriver att Kunden har rätt, du har fel och chefen vinner och sätter rätt ord på rätt plats för en sliten McDonalds-arbetare. Klaga är bra, men att […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: