Angående ipred..

Jag har, som många andra, följt diskussionerna kring ipred-lagen och allt det där. Jag blir asförbannad när massor av bra trackers stänger ner. Tack vare många av dessa trackers så har jag massor av DVD-filmer i min hylla. För en människa som gillar att samla (som jag gör), så vill man ju inte köpa grisen i säcken. Så man laddar därför hem filmer innan man köper dom. Jag kan inte räkna hur många gånger jag läst om en film på internet och varit såååhär nära på att köpa den, när jag sedan istället laddat hem den och sett hur jävla kass den faktiskt var. Tack nedladdningsindustrin för att jag inte köpte grisen i säcken. Tack.

Nu läste jag att Tele2 går runt Ipredlagen, precis som Bahnhof, genom att inte spara IP-adresser, vilket försvårar mycket för APB och dylika idiotorganisationer i deras arbete som går ut på att jaga ungdomar och andra helt vanliga människor. Det som jag reagerade på, och det som ligger till grunden för detta inlägg, var en erkänd ärkeidiots total-hycklande kommentar. Jag talar självfallet om Henrik Pontén. I artikeln jag länkade här ovan, så säger han:

– Den här frågan är mycket större än fildelning. Tänk vid ett pedofillarm till exempel – hur ska telekombolagen kunna skydda brottsoffren vid ett sådant? Deras åtgärder innebär att all lagstiftning på nätet sätts ur spel. Profit går före lagen, säger Henrik Pontén till DN.se”

Smaka på den sista meningen. Profit går före lagen.

Är det inte det som ligger till grund för hela den här antipiratverksamheten? Är det inte det som ligger bakom ipred? Det ständiga suget efter maximal vinst, dvs profit? Jo. Storföretagen, Hollywood, onda skitförfattare och liknande ting har slagit på den stora trumman och vill sänka piratverksamheten världen över, just för att dom ”förlorar” massor av pengar på den illegala nedladdningen. Och tack vare detta så har man lyckats driva igenom nya lagar i Sverige. Den enda skillnaden är kanske att profiten inte går före lagen, utan profiten SKAPADE lagen.

Det där var verkligen att kasta sten i glashus. /wot

Från Konfliktportalen.se: Luddigt och Logiskt i Politiken skriver Internet och den unga sexualiteten, H Palm skriver Agere contra., Björn Nilsson skriver Att hoppa av, Baskien Information skriver Juana Chaos får hjälp av FN expert, ETA medlemmar på flykt, jesper skriver Video från Antirasistiskt forum, petter skriver Antirasistiskt forum sammanfattning. Del 1

2 Responses to Angående ipred..

  1. […] Konfliktportalen.se: jesper skriver Johan Lindman från Antirasistiskt forum, kamratwot skriver Angående ipred.., Luddigt och Logiskt i Politiken skriver Internet och den unga sexualiteten, H Palm skriver Agere […]

  2. Henrik Widlund skriver:

    Jag kände igen mig själv i texten du skrivit. Blev så fruktansvärt arg när jag märkte att detta verkligen var sant, när jag från första början hörde om Ipred trodde man att det var ett skämt men när de sedan visar sig att alla trackers stänger ner för att de är för rädda för att åka fast börjar man se ljuset. Vad är det folk vill att vi ska göra? tror film/musik industrin att vi verkligen kommer köpa mer film på grund av att denna otroligt korkade lag införts? Att tekniken gått framåt och inte lagen följt med i samma takt eller att säkerheten från början inte fanns för att upphovs skyddat matreal inte skulle kunna spridas på internet är rent av förjävligt. Hoppas någon knäcker lagen någon gång så att allt kan ställas till rätta.

Kommentera

