“Nu kommer det att bli värsta kaos på stan, det är inte bra”

Jag läste på DN.se om att ungdomsgården i min hemort ska skära ner. Trist. Själv hängde jag inte där särskilt mycket, för när jag var i “rätt” målgrupp var jag ganska så insnöad på andra saker som tog upp mycket av min fritid. Men när man läser den här artikeln så blir man bara frustrerad. Det enda resultatet av att dra in på sociala mötesplatser för barn och ungdomar, är att man skapar ännu mer isolering och segregering. Direkt efter att man slutade med att ha öppet på fredagar så slogs rutor in och en person misshandlades. Det här behöver ju inte ha med själva stängningen att göra, men tänk efter:

Rastlösa ungdomar i utanförskap = ilska och destruktivitet = kravaller, våld, rån, misshandel, krossade rutor, inbrott o.s.v.

Fullt normalt. Det är den reaktion vi sett i Rosengård, där man totalt vänt samhället ryggen och lämnat ungdomarna till sitt egna öde. Klart att förvirring, panik, ilska och nedstämdhet sprids. Det såg vi även i Tensta här i Stockholm. Vi har sett det i Frankrike, och jag hoppas verkligen att ungdomarna i Jordbro vaknar upp och inser att det inte är någon idé att hoppas att politikerna ska göra något för oss som bor här. Vi ska bara köpa mat på Vi, vi ska jobba, betala våra räkningar och vår skatt och sen ska vi bara hålla käften. Det ska inte finnas någon ungdomsgård för oss. Det ska inte finnas något bra, attraktivt, levande centrum där man kan vistas om dagarna. Det ska inte finnas välfungerande och moderna skolor. Det ska bara vara som det är och vi ska nöja oss med det. Medan man satsar och investerar i ungdomsgårdar och ungdomsverksamhet i de rikare och “finare” kommunerna norr om stan, och i själva innerstan. Men fan inte här ute.

Jag bor själv i Jordbro, jag ser ju själv hur det ser ut. Jag ser hur det förändrats under de år jag bott här. Det har inte varit lika illa som i Rosengård, men allting pekar ju på att vi är på väg dit. Jag har vänner som ogärna vistas i Jordbro på kvällarna, “vi vill inte bli rånade eller misshandlade” säger de fega medelklass-barnen som växt upp i trygga förorter – eller inne i stan – där man aldrig behövt oroa sig för våldsdåd när tunnelbanan slutat gå. Jag kan, med handen på hjärtat, säga att ingenting ni hör om Jordbro stämmer. När man googlar på “jordbro + nyheter” så ser man ju ingenting positivt. Det är bara massor av “rån i jordbro”, “våldtäkt i jordbro”, “misshandel i jordbro” o.s.v. Visst, det sker väl sånt här.

Men:

1. Det sker ju minst lika mycket i t.ex. Danderyd som det gör här. Enda skillnaden är att man får höra så mycket annat fint om Danderyd, så att båda medierapporteringar matas in i varandra och fokusen om allt våld försvinner. För att inte tala om “knivsöder” och allt fyllebråk och skit som händer inne i innerstan på helgerna.

2. Det finns mer befogenhet för kriminalitet i arbetarklassområden. Jag säger inte att det är “bra”, men det är befogat och naturligt med kriminalitet bland människor som känner sig värdelösa och som inte har något jobb. Skapa nya jobb och full sysselsättning, bygg lägenheter och satsa på ungdomarna, så kommer allt våld och kaos försvinna, likt en vind. Det är vattentät teori.

Jordbro kanske inte är en mönsterförort, men det kommer att kännas tomt i hjärtat om jag flyttar härifrån, det är en plats många har åsikter om. Många som växt upp i. Många som flytt ifrån och många som minns med glädje, sorg och rädsla. Men att Jordbro skulle vara värre än någon annan förort köper jag inte! Jag har sett mer av Jordbro mer än ett namn med lite statistik på ett papper. Det är ett levande ställe där det finns ungdomar som behöver någonting att göra om dagarna. Och att skära ner på ungdomsverksamheten är bara att skapa nya problem, inte lösa ett enda.

Bröderna da Silva tycker att samhället sviker;

– Kolla alla som är unga här, de behöver verkligen någonstans att gå, så är det bara, säger de.

/wot

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Tomas Norström, en brottsling?, salka skriver Management-by-otrygghet, Anders_S skriver Franska metoder till Sverige – möte i Göteborg idag, Björn Nilsson skriver Räven vaktar hönsgården, slutstadium skriver Word-programmet, andread0ria skriver Yttrandefrihet är en rättighet – inte en plikt

Jag vill även tipsa om gruppen Kartellens jättegrymma inlägg om precis samma sak. Och läs mer bloggar om Jordbro, Utanförskap och om Miljonprogram

One Response to “Nu kommer det att bli värsta kaos på stan, det är inte bra”

  1. […] det inte riktigt ut så. Vi bor där vi bor, helt enkelt. Det har sina fördelar och det har sina nackdelar. Men gemensamt för de allra flesta av oss är att vi inte bara kan flytta till en fin villa i en […]

Kommentera

