Vi lovar och svär..

Jag läste på DN att många unga ljuger i sina jobbansökningar. Tog mig för pannan och svor lite – men är det så jävla konstigt eller? Sådan som arbetsmarknaden ser ut idag så får man ju nästan muta arbetsgivaren med pengar och horor för att få ett litet fjuttigt arbete. Den statliga garantin för alla människors välbefinnande är nästintill obefintlig. Det är finanskris. Du har inget jobb och måste gå till arbetsförnedringen och söka jobb du aldrig kommer få – för att kunna få en usel ersättning av socialen. Inte så rock ‘n roll tillvaro alltså. Och ändå är det vårat fel att vi går till ams. Det är vårat fel att vi inte har ett jobb. Men ursäkta mig, jag bad inte om en jävla finanskris och jag bad inte om att få tillhöra de sent födda åttiotalisterna – de som statistiskt sett haft det sämst i hela jävla världshistorien (nåja..!)

Jag sökte massor med jobb nu i somras, när det inte såg så ljust ut att få plugga på Komvux, och jag kryddade till mina CVn – självklart. Varför ska man inte göra det? Vem bryr sig om jag skriver att jag har varit ”administrativ renhållningsarbetare” när jag egentligen åkt flakmoppe och tömt papperskorgar inne i stan? Och vem bryr sig om jag säger att jag är ”trevlig och positiv” när jag bara får en provanställning, en deltidsanställning eller en timanställning? Vem fan kommer och är glad på jobbet när man får de här usla villkoren? Glad blir jag när jag får en trygg tillvaro. Ett fast arbete och ett lån på hus. Där är jag nöjd. Men tills dess ska inte arbetsgivarna kräva så mycket.

Och idag spelar det ingen roll om du har doktorerat i något spännande ämne, du kommer ändå ha svårt att få ett arbete. Det spelar ingen roll om vi ger järnet i skolan – det ser lika kolsvart ut iallafall. Såvida du inte kan köpa dig ur den här samhällsenhetliga misären, men sådan tur har ju inte alla.

Vi borde lära av Danmark, där ser man jobbet som det är – något tråkigt man tvingas ta sig till åtta-tio timmar om dagen. Pallar man inte gå dit så går man inte dit bara. Vi svenskar ser jobbet som en välsignelse och hur tragiskt är inte det? ”Ja! Tack snälla arbetsgivare för att jag fått en timanställning hos dig! Jag kommer aldrig kunna köpa en lägenhet, kunna sätta mig ner och planera livet och jag kommer ännu mindre våga kräva min rätt på arbetsplatsen! Men tack för den här möjligheten, jag ska vara positiv, snäll, kåt och duktig!”

Dagens låttips: New Order – Thieves Like Us
Dagens surftips: Kunskapsfabriken (som äntligen kommit tillbaka!)

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Pirate Bay-bluffen?, Anders_S skriver Malmöpolisen kritiserar Lugna Gatan, Bo Myre skriver Lyssna! Safari i överklassdjungeln, 29/8, autonomak skriver Bokstaven E – nyliberalismens sista sommar?, eiz skriver Göran Skytte- en gåta.

4 Responses to Vi lovar och svär..

  1. tove skriver:

    Din blogg sätter ord på mina tankar, själv är jag för lat och upptagen för att skriva långa halvbittra inlägg. Tack för att du skriver! /Trogen läsare

  2. […] Från Konfliktportalen.se: eiz skriver Livet är en Schlager, Anders_S skriver Oegentligheter på privatskola, kamratwot skriver Vi lovar och svär.. […]

  3. […] Livet är en SchlagerOegentligheter på privatskolaVi lovar och svär..Arctic Sea i rubrikerna igenNyckeln ? Anders Wall som fastighetsspekulantTesta […]

  4. […] skriver Livet är en Schlager, Anders_S skriver Oegentligheter på privatskola, kamratwot skriver Vi lovar och svär.., Jinge skriver Arctic Sea i rubrikerna […]

Kommentera

