Och årets PK-blogginlägg går till….

Bloggen ”bajsporr.se” för inlägget ”Om detta må ni berätta”. Jag väljer att citera det här nedan.

När jag var liten fanns det inget som skrämde mig så mycket som nazismen. Det var som ett orosmoln som hängde över mig. Då var jag så pass liten att jag, för mitt eget bästa, inte borde fått berättat för mig vem Hitler var. Jag minns när nyheten nådde mig, familjen var på semester på Cypern och min bror hade läst om det i skolan. Jag snappade upp lite detaljer som idag är helt värdelösa eftersom de är helt osanna. Mamma sa att Hitler skulle inte döda pappa för att han var lång och blåögd och stark. När jag denna information når mina femåriga öron tror jag att pappa har träffat Hitler på ett tåg, eftersom Sverige tillät tyskarna att åka igenom.

Jag fick även berättat för mig att Hitler sköt sig själv i en bunker. Eftersom jag var fem visste jag inte var en bunker var, men jag visste var en bunke var. I min fantasi skapades därför bilden av att Adolf sköt sig i en tunna som sedan rullade ner för en kullerstensbacke. Femåriga Martina var livrädd att detta skulle hända igen och för kullerstensbackar.

Nåja, detta inlägg ska inte handla om mig och min fantasi utan jag ville bara klargöra vilken otrolig respekt jag hade för nazismens offer och hur högt jag värderade att föra historien vidare , trots många felaktigheter som jag under livets gång korrigerat.

Här om dagen läste jag Aftonbladet, som är en av Sveriges enda större ”röda” tidningar. Och läser man tidningen kommer man att läsa serierna och det är precis vad jag gör denna dag. För ovanlighetens skulle läser jag Kalle och Hobbe, som jag brukar tycka är mesig och lam. Men just denna dagen chockas jag av dess innehåll. Kalles barnvakt, eller mamma, tjatar på att han bara stökar runt och hon tar till med hårdhandskarna. Detta är ett beteende hon inte accepterar.Hon säger åt honom på skarpen. Kalle är en liten satunge, det är vad han är. Vad gör Kalle då?  Han sträcker upp högerhanden i skyn och säger ”Jawohl, mein Fürher!” Hur gammal är barnet? Och är jag den enda som reagerar på att han drar nazistskämt i tidningen i en serie som handlar om en kille som tror att hans tygtiger lever? När jag var i Kalles ålder trodde jag att Hitlers kusin skulle mörda alla i min familj och Kalle kan helt obrytt antyda att kvinnan som tar hand om honom är samma människa som står ansvarig för miljontals människors död. Och autobahn, men främst miljontals människors tragiska öde!

Skämmes ta mig fan Kalle. Skämmes.

/ Martina

Jag tänker inte kommentera och häckla det här inlägget, det är tillräckligt häcklande i sig. Jag har bara en sak att säga dig, Martina; ist ironie etwas fremdes für sie? dumm?

Och för att ge inlägget en poäng, jag vill tipsa om Septemberalliansens demonstration på tisdag, men även Lagena-arbetarnas demonstration innan, gå på båda! Det finns ingen motsättning.

Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Spekulanterna – 1980-talets fastighets och finanshajar, Jinge skriver Skadeglädjen den enda sanna glädjen, andread0ria skriver Kamrat Jeltsin, förmodar jag?, jesper skriver September är i rörelse

2 Responses to Och årets PK-blogginlägg går till….

  1. martina skriver:

    Åh. Du ser inte den ironiska undertonen. Kanske måste man ha läst mer än Kalle och Hobbe-serien för att kunna tolka en text. Kanske ni ska avancera ert läsande till Helge ? Men jag skulle ju påstå att all publicitet är god publicitet. Kanske skulle inte Goebbels hålla med. tack för utmärkelsen även om jag inte är villig att hålla med.

  2. […] Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Spekulanterna – Penser, Jinge skriver Först Snöyra sedan Prinsessyra, Johan Frick skriver Anybody knows where Easy Company is?, nettle skriver ISM uppmanar volontärer att delta i 2009 års olivskördskampanj, kamratwot skriver Och årets PK-blogginlägg går till…. […]

Kommentera

