Nu tänker jag jämföra…

I Nyköping ska man lägga ner ett sjukhus. Detta kommer antagligen leda till att folk blir skadade och kanske till och med dör – helt i onödan! Pengar ska sparas, borgarsvin ska höja sina löner och profiten ska upp. Istället för människoliv. Läs en artikel av Martin på arbetarklass.se om saken.

Samtidigt kommer säkert debatten om militant antifascism blossa upp i vänstern igen. Och precis som vanligt kommer det vara Vänsterpartiet och Ung Vänster mot en samlad utomparlamentarisk rörelse, ingen kommer röra sig en tum från sin åsikt och vi kommer inte komma nån vart i antifascismen. Som vanligt.

Och allt detta på grund av bland annat (?) en artikel från Aftonbladet. Smaka på det. Aftonbladet. Finns det någon som helst vinst i att plötsligt engagera sig i ett drev mot en vänsterorganisation baserat på vad Aftonbladet skriver?

Vart jag själv står? Det är väl ändå rätt ointressant och nästan onödigt att skriva ut, för jag kommer få förklara och debattera frågan tills jag trillar av pinn som en bitter 93-åring. Frågan är inte så viktig alltid. Viktig nog att klaga på er som inte kan debattera är den, dock. Båda sidor har poänger. Och båda sidor kanske har sin plats i den antifascistiska scenen. Jag var på plats när Ung Vänster attackerades i Farsta, och jag såg hur totalt kaotiskt allting blev. Med en i alla fall plan över hur ett angrepp skulle bemötas kanske det hade gått bättre. Det fanns dock Ung Vänstrare som skötte sig exemplariskt och ja, så mycket skit ska väl inte slängas på individer i den här frågan.

Men det intressanta är väl snarare att reaktionerna är kraftigare gällande att AFA Uppsala hänger ut en nazist och förklarar att de kommer ge 500 kronor till den som misshandlar personen. Onekligen rätt skoj, så länge man inte är den uthängda personen.

Människoliv fuckade av systemet är inte värda ett skit, men fan ta dig om du (tyvärr?) försvarar den borgerliga demokratin…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 Responses to Nu tänker jag jämföra…

  1. […] Bloggar, ofta i panik: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, […]

Lämna en kommentar