Ge mig billig kurslitteratur.

Jag läser på DN:s hemsida att folk laddar ner kurslitteratur. Fan vad skönt! Många tusen studenter har alltså plötsligt råd att ha ett lite roligare liv, de där 250 kronorna blir ett flak Sofiero istället för en trist bok skriven av nån gammal gubbjävel som vägrar nämna Marx.

Tyvärr är Student Bay en jävla sunkig sida där man måste betala eller ladda upp något själv, så jag väljer att tipsa om trackern ZineBytes som i alla fall har 58 torrents med studentlitteratur på svenska och engelska. Annars brukar biblioteken i förorterna en bit från stan ha i alla fall ett par av böckerna, och dessutom är de inte fullt så ofta utlånade som mer centralt och på universiteten. Måste man ändå köpa boken finns ju här på Stockholms Universitet både en begagnat-handel och en Akademibokhandeln.

Just Akademibokhandeln kan man returnera böcker på, men dom är stenhårda vid universitetet. Inne i stan ska det däremot vara betydligt lättare säger ryktet, men jag tror man bara kan få tillgodo-kvitto.

Finns en massa bokhandlar på internet också, kolla upp ett par stycken när du kollar efter böcker, nånstans finns det säkert billigare att få.

Men tillbaka till saken: kurslitteraturen är faktiskt rätt dyr, sex-sju hundra i månaden har jag nog snittat hittills, och det är ju nästan tio procent av min inkomst! Inte konstigt att folk inte köper alla böcker, speciellt inte när jag bara kommer använda den för nån enstaka kurs. Vissa böcker kan jag förstå att man köper dock, ibland lär man sig något man kan ha användning av.

En simpel lösning på frågan hade varit att höja studiebidraget med 1500 spänn eller så. Det gynnar för det första alla studenter, men även arbetarklassen i stort då reservarmén minskar i storlek när studenter inte behöver jobba för att klara ekonomin och dessa jobb kan tas av arbetslösa. Man ska inte avfärda oss småborgerliga akademiker helt rakt av, vi påverkar klasskampen också. Pyttelite.

Läs Guldfiske som berättar om sin tid i Brand-redaktionen och även ett bra inlägg av en kille som är bitter på Pride här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 Responses to Ge mig billig kurslitteratur.

  1. […] Dom Ljuger tipsar om trackern Zinebytes och det tackar vi för. Samtidigt noterar densamme att det vilar en […]

  2. […] Andra skriver: Kurslitteratur för framtiden Hardknock life Fildelad studentlitteratur Lite tveksam om kurslitteraturens pris Stackars stackars studenter Elektronisk kopiering av kurslitteratur, tekniken mot de vinsthungriga storförlagen Tjuvkopierad kurslitteratur hot mot författare och förlag Ge mig billig kurslitteratur […]

Lämna en kommentar